Handel pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi może odbywać się również przez internet. Wówczas wsparciem są specjalne sklepy B2B on-line.
Ecommerce, czyli handel on-line to obecnie szeroko rozwinięta dziedzina pozwalająca na prowadzenie komfortowych zakupów bez wychodzenia z domu. Z takiej opcji korzystają nie tylko konsumenci, ale także podmioty gospodarcze, które składają on-line zamówienia B2B.
Czym dokładnie wyróżniają się zamówienia B2B? W jaki sposób można prowadzić je on-line jeszcze bardziej efektywnie?
Charakterystyka zamówień B2B
B2B (ang. business-to-business) to skrót odnoszący się do transakcji prowadzonych pomiędzy dwoma lub większą liczbą podmiotów gospodarczych w odróżnieniu od transakcji B2C, które mają miejsce pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem – klientem indywidualnym.
W zamówieniach B2B bierze udział szeroka gama podmiotów, w tym między innymi producenci, hurtownicy, dystrybutorzy. W związku z tym powstaje złożony system powiązań, który wymaga także odpowiedniego przepływu informacji, aby działać wydajnie.
W ramach transakcji B2B prowadzone są między innymi:
- prognozowanie i planowanie zamówień
- przygotowywanie ofert
- składanie zamówień
- realizacja płatności
- poszukiwanie nowych ofert
- magazynowanie
- działania marketingowe
- wystawianie odpowiedniej dokumentacji
- tworzenie systemów rabatowych
Aby zamówienia B2B realizowane były skutecznie, można wykorzystać w tym celu także odpowiednie oprogramowanie komputerowe. Dzisiaj wybiera go większość firm, które prowadzą handel zarówno stacjonarnie, jak również on-line.
W przypadku zamówień on-line dodatkowym wsparciem może być specjalna platforma B2B umożliwiająca realizację transakcji przez internet. Może mieć ona postać sklepu B2B, który na pierwszy rzut oka będzie przypominał zwykły sklep internetowy, ale dzięki dodatkowym funkcjonalnościom będzie stanowił dodatkowe wsparcie w realizacji transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi.
Sklep B2B on-line – sprzedaż bez problemów!
Sklepy internetowe umożliwiające handel B2B mogą zaoferować swoim użytkownikom szereg specjalnych narzędzi i funkcji, które wspierają prowadzenie działalności ecommerce pomiędzy firmami.
Takie platformy B2B stanowią jednocześnie skuteczne wsparcie pracy wielu działów w firmie, w tym między innymi działów takich jak magazyn, finanse, obsługa klienta czy marketing. Optymalizują także procesy biznesowe, zmniejszając koszty ich prowadzenia, ryzyko popełnienia błędów oraz wspierają podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych.
Wśród przykładowych funkcjonalności sklepów B2B on-line znajdują się:
- konfiguratory pozwalające na tworzenie produktów
- przejrzyste panele administracyjne do obsługi sklepu
- możliwość segmentacji klientów
- pobieranie cen z zewnętrznych programów oraz ich eksport
- łatwe zarządzanie handlem w powiązaniu z systemem ERP
- prostsze oferowanie z modułami marży, rabatów i promocji
- uproszczenie procedur reklamacji, gwarancji i zwrotów
- wsparcie dla pracy serwisu
- prostsza kontrola nad zleceniami dla dostawców i podwykonawców
- wielowalutowość – możliwość płatności w różnych walutach
- wielojęzyczność – dla zagranicznych klientów
- przygotowywanie reguł biznesowych
Oczywiście, zaprezentowane powyżej funkcjonalności sklepów B2B są tylko wybranymi z nich, dlatego też platformy sprzedażowe tego typu mogą zaoferować swoim użytkownikom także inne rozwiązania wspierające zamówienia B2B.
Warto także zaznaczyć, że większość dostawców oferuje klientom sklepy B2B w kilku wariantach do wyboru – najczęściej jako wariant podstawowy oraz profesjonalny, które także różnią się pomiędzy sobą dostępnymi funkcjami.
OMNIcommerce – nowoczesna platforma B2B dla sprzedaży w internecie
Jedną z platform B2B przeznaczonych dla wsparcia sprzedaży on-line jest OMNIcommerce. To rozbudowany sklep B2B, który posiada szereg funkcjonalności oraz modułów dodatkowych, które razem potrafią stworzyć kompleksowe narzędzie wspierające prowadzenie relacji z kontrahentami.
Dokładne dane dotyczące prezentowanego oprogramowania zaprezentowane są pod adresem: https://omnicommerce.pl/system-b2b/.